Święty Krzyż. Zespół klasztorny /7/ Wnętrze kaplicy Oleśnickich: Figura Anioła

wpis w: Z teki Romana Mirowskiego | 0

„Jest to zjawisko nagminne w kraju, w którym (Kacper Fodyga) się urodził, a zwłaszcza na terenie jego rodzinnej doliny. Umiejętność obróbki kamienia …posiadała tam cała męska populacja” – pisze Profesor Karpowicz.

Dlaczego więc Kacprowi Fodydze nie powierzono wykonania prac obejmujących wystrój rzeźbiarski kaplicy Oleśnickich? Czy uważano, że w jego dziełach jest zbyt wiele prowincjonalizmu, czy po prostu miał wówczas do wykonania inne, wcześniej zlecone prace?

W każdym razie Mariusz Karpowicz napisał: „Dzisiejszy wystrój, zarówno rzeźbiarski jak i polichromia wnętrza (ta ostatnia z II połowy XVIII wieku) nie mają już nic wspólnego z warsztatem Gaspare”. Może właśnie to stanowi temat rozmyślań późnobarokowej (wiek XVIII) figury Anioła, umieszczonej pod chórem muzycznym kaplicy Oleśnickich?

Polichromia zdobiąca ściany kaplicy jest dziełem Mateusza Reichana wykonanym w roku 1782 i przedstawia historię relikwii Drzewa Krzyża Świętego. Tematyką polichromii z kopuły, dzieła tego samego artysty, jest Adoracja Matki Boskiej i Chrystusa. Na „żagielkach” podtrzymujących kopułę znajdują się postaci Św. Jana i Proroków.